wintermed logoDana 30. lipnja od 09:00 do 13:00 sati održana je druga online radionica Transnational Policy Exchange Workshop – "Tourism businesses and destinations committed to transversal sustainability" ("Turistička poduzeća i odredišta posvećena transverzalnoj održivosti") u sklopu  projekta Interreg Med „Winter Islands Network for all year round Tourism ExpeRience in the MEDiterranean - WINTER MED“. Cilj radionice bio je predstaviti primjere dobre prakse koje mogu poslužiti kao inspiracija turističkim destinacijama na Mediteranskim otocima u projektu WINTER MED u izradi regionalnih akcijskih planova i daljnjem cjelogodišnjem održivom i odgovornom razvoju turizma.

Na radionici je prisustvovalo oko 50 predstavnika različitih turističkih organizacija i poduzeća na Mediteranu. Radionica je bila strukturirana u tri dijela koje su moderirane od strane partnera  na WINTER MED projektu CPMR, Conferserceti Toscana i Gospodarske komore Mallorce.U prvom dijelu radionice predstavljeni su praktični primjeri implementacije planova održivosti u turističkim odredištima u Škotskoj i Švedskoj s naglaskom važnosti uključivanja lokalnih dionika u razvoj održivog turizma. Predstavnici turističke zajednice zapadne Švedske prezentirali su vlastite inicijative održivosti i naveli sljedeće savjete za povećanje održivosti: potrebna je primjena najboljih praksi, usklađivanje lokalne turističke strategije s planom održivosti, utjecanje na financiranje javnih projekata za turizam i kreacija nagrade za održivost. Potrebno je voditi računa o ključnim prioritetima održivosti koji se odnose na minimalni utjecaj na okoliš, naglasak na lokalno stanovništvo, disperziju posjetitelja i kreaciju kvalitetnih poslova i čvrstog poslovanja. Također, predstavljene su održive prakse Réunion otoka koji čini francuski dio u Indijskom oceanu s ciljem poticanja ostalih otoka u implementaciji različitih praksi koje su usmjerene na održivost turističkih destinacija kao što su intenzivna bioraznolikost, revitalizacija i autentičnost destinacije, kulturna baština i razvoj aktivnosti na otvorenom. Nadalje, predstavljena je i komunikacijska kampanja usmjerena na podizanje svijesti posjetitelja, kao i savjeti za odgovorno putovanje putnika.

U drugom dijelu radionice predstavljeni su praktični primjeri tvrtki koje se zalažu za primjenu održivosti u poslovanju. Poduzeće Refill now ima za cilj smanjiti upotrebu i distribuciju jednokratnih plastičnih boca u turističkom sektoru uvođenjem boca za višekratnu upotrebu. Naime, Refill now predstavio je aplikaciju koja putem skeniranja QR koda svima omogućuje pristup kvalitetnim informacijama o točkama gdje se nalaze javne i privatne punionice pitke vode u odredištu.

Predstavljen je projekt BeVedetta koji kombinira tri strukture smještaja; odmaralište, glamping i noćenje s doručkom u okruženju netaknute prirode na području toskanske Maremme koja je pod zaštitom UNESCO-a, s pogledom na more ispred otoka Elba. Tvrtka u svome poslovanju brine o održivom upravljanju i potrošnji vode, održivom korištenju električne energije, ponudi ekološke hrane, održivom upravljanju otpadom i izbjegavanju upotrebe kemikalija.

Prygos Hpuse pruža kvalitetan smještaj i različite zanimljive aktivnosti na otvorenom, od kušanja maslinovog ulja i izrade organskih sapuna do ponude organiziranih individualnih i grupnih pješačkih tura, šetnje s vodičem i tjedne šetnje branja maslina na grčkom otoku Kythira. Turistička se ponuda prilagođava prema godišnjem dobu (primjerice branje maslina u studenom) i poduzeće se fokusira na pružanje cjelogodišnjeg iskustva posjetiteljima (kušanje maslinovog ulja i satovi kuhanja grčkih jela).

U trećem dijelu radionice predstavljena su poduzeća koja se bave održivim turizmom i zalažu se za održivost putem komunikacijskih i marketinških praksi kako bi privukli nove pronicljive kupce. Predstavljen je primjer dobre prakse koji se odnosi na kreaciju digitalne platforme Fairbnb.coop. Specifičnost platforme u odnosu na već dobro poznate postojeće platforme je da se 50 % iznosa naknade ulaže u projekte lokalne zajednice domaćina u cilju podrške lokalnim održivim inicijativama i stvaranju dodatnih radnih mjesta na određenom području. Cilj je omogućiti putnicima tzv. odmor s vrijednostima, podizati njihovu razinu svijesti o važnosti održivog putovanja s krajnjim ciljem osnaživanja lokalne zajednice. 

Son Moragues je mala tvrtka smještena na Mallorci, specijalizirana za proizvodnju ekstra djevičanskog maslinovog ulja i ostalih ekoloških proizvoda s ciljem poticanja razvoja ruralnih područja. Cilj je okrenuti se sporijem turizmu radi postizanja ravnoteže između održivosti i profitabilnosti, istaknuti vrijednosti krajolika, razvijati turističke proizvode s visokom dodanom vrijednosti i osnažiti suradnju s lokalnim stanovništvom.

 

Naposljetku je održan okrugli stol za poticanje rasprave o strategijama i inicijativama te razmjenu iskustava između predstavnika turističkih destinacija, poduzeća i sudionika koji mogu pridonijeti napredovanju održivog razvoja turizma u drugim destinacijama. Zaključeno je da je potrebna bolja komunikacija između dionika, poticati sudjelovanje privatnog sektora u razvoju strategija i provedbi inicijativa i poticati razvoj poduzeća prema cjelogodišnjem turizmu. Naposljetku potrebno je poštivati sve tri dimenzije održivosti – ekonomsku, okolišnu i socio-kulturnu.

Na radionici su sudjelovale predstavnice Instituta dr. sc. Kristina Brščić, Tina Šugar, Katarina Lovrečić i Joelle Živolić. Zadatak Instituta, kao partnera u projektu WINTER MED je evaluacija projektnih aktivnosti na projektu i transfer znanja u ostala područja.

Nakon radionice, održan je kratki online sastanak partnera na kojem su dogovorene buduće projektne aktivnosti, a sljedeći sastanak projektnih partnera održat će se 20. srpnja 2021.

Treća radionica Transnational Policy Exchange planira se organizirati krajem rujna / početkom listopada u hibridnom obliku u organizaciji Instituta za poljoprivredu i turizam u suradnji s ostalim partnerima na projektu WINTER MED.